Konuşma ve Dil Bozukluklarında Doğru Tanı İçin Değerlendirme Süreci
Dil ve Konuşma Bozukluklarında Değerlendirme Süreci
| Aşama | İçerik / Amaç | Araçlar / Yöntemler |
|---|---|---|
| 1. Ön Görüşme ve Öykü Alma | Aileden/bireyden gelişimsel, tıbbi, eğitimsel ve sosyal öykü alınır. | Görüşme formu, aile anketi |
| 2. Gözlem | Doğal iletişim ve oyun sırasında davranışlar değerlendirilir. | Oyun gözlemi, sınıf içi gözlem |
| 3. Dil Değerlendirmesi | - Alıcı Dil: Anlama, yönerge takibi - İfade Edici Dil: Kelime hazinesi, cümle kurma, anlatım |
TİFALDİ, TEDİL, hikâye tamamlama, resimleme görevleri |
| 4. Konuşma Değerlendirmesi | - Artikülasyon/fonoloji - Ses özellikleri (şiddet, perde, rezonans) - Akıcılık (kekemelik, hızlı/bozuk konuşma) - Motor konuşma becerileri |
Artikülasyon testleri, akıcılık ölçekleri, ses kaydı analizi |
| 5. İşitme ve Nörolojik Durum | İşitme kaybı veya eşlik eden nörolojik/gelişimsel durumların etkisi araştırılır. | Odyometri sonuçları, medikal raporlar |
| 6. Standart Testler ve Ölçekler | Performansı normlarla karşılaştırma, güçlü–zayıf yönleri belirleme | TİFALDİ, TEDİL, kekemelik şiddet ölçekleri, pragmatik kontrol listeleri |
| 7. Sonuç ve Müdahale Planı | Bulgular raporlanır, hedefler belirlenir, aileye öneriler sunulur. | Değerlendirme raporu, bireysel hedef planı |