Telefon
Telegram
WhatsApp
İnstagram

Konuşma ve Dil Bozukluklarında Doğru Tanı İçin Değerlendirme Süreci

  • Anasayfa
  • Haberler
  • Konuşma ve Dil Bozukluklarında Doğru Tanı İçin Değerlendirme Süreci

Konuşma ve Dil Bozukluklarında Doğru Tanı İçin Değerlendirme Süreci

Dil ve Konuşma Bozukluklarında Değerlendirme Süreci

Aşama İçerik / Amaç Araçlar / Yöntemler
1. Ön Görüşme ve Öykü Alma Aileden/bireyden gelişimsel, tıbbi, eğitimsel ve sosyal öykü alınır. Görüşme formu, aile anketi
2. Gözlem Doğal iletişim ve oyun sırasında davranışlar değerlendirilir. Oyun gözlemi, sınıf içi gözlem
3. Dil Değerlendirmesi - Alıcı Dil: Anlama, yönerge takibi
- İfade Edici Dil: Kelime hazinesi, cümle kurma, anlatım
TİFALDİ, TEDİL, hikâye tamamlama, resimleme görevleri
4. Konuşma Değerlendirmesi - Artikülasyon/fonoloji
- Ses özellikleri (şiddet, perde, rezonans)
- Akıcılık (kekemelik, hızlı/bozuk konuşma)
- Motor konuşma becerileri
Artikülasyon testleri, akıcılık ölçekleri, ses kaydı analizi
5. İşitme ve Nörolojik Durum İşitme kaybı veya eşlik eden nörolojik/gelişimsel durumların etkisi araştırılır. Odyometri sonuçları, medikal raporlar
6. Standart Testler ve Ölçekler Performansı normlarla karşılaştırma, güçlü–zayıf yönleri belirleme TİFALDİ, TEDİL, kekemelik şiddet ölçekleri, pragmatik kontrol listeleri
7. Sonuç ve Müdahale Planı Bulgular raporlanır, hedefler belirlenir, aileye öneriler sunulur. Değerlendirme raporu, bireysel hedef planı